fredag 29. januar 2021

Min barndoms favoritt




Bestemorsnipper er en del av mine barndomsminner fra min farmor og farfar. Min slekt kommer fra en gård i Flå og en gård i Hofoss. Bestemorsnipper smaker bare helt himmelsk. De består av få ingredienser og er enkelt å lage. Er du sensitiv for gluten og laktose, da bytter du bare ut til laktosefri, laktosefri smør og glutenfritt mel. Her har du oppskriften fra min farmor:

Bestemorsnipp
50g sukker
1,25 dl kefir
50g smør
3 dl mel
1,25 ts hornsalt

Slik gjør du det:
Bland sammen kefir og sukker . Rør inn smeltet smør. Rør inn hornsalt og til slutt mel. Lag en fast deig som er god å kjevle. Kjevle ut deigen i 1 cm tykkelse. Skjær leiver i snipper lik sirupssnipper, bruk gjerne en linjal. Legg snippene på stekeplate med bakepapir og husk litt avstand. Strø på litt sukker og kanel. Stek i 200 grader i 10 minutter. Avkjøles. Oppbevares i tett boks på en kjølig plass. Hos meg forsvant disse på 1-2-3! Perfekt til helgekos eller turmat eller som en super gave til noen du vil glede litt ekstra! Takknemlig for tips til kaker fra 50- og 60 tallet.


klem Siv


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hjerte for Finnskogen

Finnskogen blir ofte kalt Norges grønne hjertet med sine dype skoger, sjøer og elver som gir eventyrlige opplevelser. Ved den vakre sjøen Ho...